luni, 19 iulie 2010

Gena tineretii vesnice

Am citit astazi un articol despre identificarea genei tineretii. Mamiferele imbatranesc si mor pentru ca sunt programate genetic sa se comporte astfel. S-ar parea ca exista o gena care determina celulele corpului nostru sa nu se mai regenereze, astfel incat apare imbatranirea. Prin indepartarea asa-numitei gene P21 cica celulele corpului nu ar mai sti ca nu trebuie sa imbatraneasca si, in consecinta, organismul ar fi vesnic tanar.
In cazul utilizarii a acestei tehnici, se ridica o serie de probleme destul de delicate din punctul meu de vedere:
- Cine ar avea acces la aceste tehnici?
- Ce criterii s-ar lua in considerare pentru a putea beneficia de acest tratament?
- Ar trebui aplicat pe scara larga tratamentul pentru tinerete sau doar anumiti indivizi cu calitati exceptionale ar trebui sa se bucure de acest privilegiu?
- In acest caz, care ar fi aceste calitati si, este corect sa se faca aceasta departajare?
- Si, in acest caz, cine ar decide de ce un anumit individ ar trebui sa fie scutit de procesul imbatranirii?
- Cine i-ar da acestei institutii sau individ legitimitatea unei astfel de decizii?
De asemenea, presupunand ca s-ar implementa acest tratament la nivelul societatii astfel incat s-ar solutiona problemele puse anterior, ar aparea alte probleme, printre care se numara: distribuirea resurselor, spatiu suficient de locuit pentru toti indivizii (avand in vedere ca se va reduce foarte mult nivelul mortalitatii comparativ cu cel al natalitatii; mortalitatea ar avea drept cauze doar accidentele, de orice natura ar fi ele, si crimele), accesul pe piata muncii (cum ar fi sa vina la interviu o persoana cu 50 sau 100 de ani experienta, comparativ cu cineva care s-a nascut "recent", cam acum 30 de ani, iar acum isi cauta loc de munca?), efectele longevitatii asupra psihicului (desi organismul va deveni teoretic nemuritor, ce se va intampla oare cu psihicul, care, in continuare, va ramane cu caracteristicile corelate cu ale unui organism perisabil?)
Voi ce credeti? Cam care ar fi problemele ridicate de o viata eterna si, posibilele solutii de rezolvare a acestora.

4 comentarii:

  1. Evident, iar ai dreptate in problema ridicata. Credeam ca prima problema pe care ai fi ridicat-o ar fi fost suprapopularea insa mi-am dat seama ca din start ai daramat-o pt ca nu am fi avut unde sa traim vesnic daca am fi fost blocati pe Terra asadar numai unii privilegiati ar fi nemuritori. Logica ar fi ca oamenii de stiinta si cultura pretiosi sa aiba aceasta posibilitate, nu stiu daca si oamenii de cultura, dar cercetatorii si inovatorii clar da. Insa sistemul ar permite si unii oameni cu bani sa ajunga la o asemenea tehnologie, pt ca asta ar fi realitatea. Insa nu stiu daca omul, odata obtinuta aceasta nemurire, si-ar mai dori-o. Cred ca ar fi buna o prelungire a duratei de viata, cu cateva sute de ani poate, insa nu stiu daca am rezista unei existente perpetue dpdv psihologic. Clar intervine si uitarea insa nu stiu, se intampla atat de multe intr-o viata normala, apoi sa traiesti 1000, sau 10 mii de ani. La cate socuri emotionale, boli si alte lucruri de genul poate face fata psihicul uman oare? Am ajunge o specie de sinucigasi?!

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred ca am ajunge sinugicasi...sau, cel putin, nu toti. Insa, eu zic ca toti oamenii ar trebui sa se bucure de privilegiul unei vieti eterne. De cxe doar cercetatorii si inovatorii? De unde stii ca eu, peste cateva mii de ani, in care voi acumula cunostinte temeinice intr-un anumit domeniu, nu voi descoperi si eu ceva? Care e limita de varsta pana la care un individ poate fi considerat inovator?

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa e, insa am avea o mare criza de spatiu in cazul in care toti am fii eterni.

    RăspundețiȘtergere
  4. La inceput, oricum nu vor fi toti eterni, ci doar elita. Insa, dupa un timp, vor avea acces si oamenii de rand la acest remediu impotriva batranetii. Pana atunci, zic eu, ar putea fi colonizate alte planete. Chiar daca nu se va dscoperi pana atunci o metoda de depasire a vitezei luminii, din moment ce imbatranirea nu va mai fi o problema, oamenii ar putea calatori mii, zeci de mii, sute de mii de ani in cautarea unei planete capabila de sustinerea vietii. Insa, si aceasta modalitate ridica alte probleme:
    - Cat se vor inmulti oamenii respectivi, pana la ajunge la planeta cautata?
    - Cat timp le vor ajunge resursele pentru calatorie?
    - Nu vor devia de la scopul initial, dupa atata amar de vreme de cautare?
    - Cum va evolua psihicul indivizilor respectivi in conditii de izolare de natura pe o nava cosmica?

    RăspundețiȘtergere

Dacă nu dețineți cont Google, vă rog alegeți de mai jos opțiunea Nume/Adresă URL.